A kerékpár és a KRESZ

Már régóta akartam a Kresz kerékpárosokra vonatkozó részeit elolvasni. Most találtam egy tökjó kiírást a debreceni Rendőrség irományaiból. Íme:

 

A kerékpárosok biztonságáért....! (Debreceni Rk.)
2009.09.02. szerda 16:23
 

 

Napjainkban egyre többen gondolják úgy, hogy a forgalmi dugók helyett inkább két keréken ülve próbálják meg elérni úticéljaikat. A városunkban egyre több lehetőség van arra, hogy biztonságosan, kerékpárúton közlekedjenek kétkerekűikkel.

2009. augusztus 31-ig a Debreceni Rendőrkapitányság illetékességi területén 281 személyi sérüléssel járó baleset történt, melyek közül 39 esetben kerékpáros okozott balesetet.

Gyakran tapasztaljuk, hogy a kerékpárosok – azon helyeken – ahol nincs kerékpárút, vagy kerékpár sáv, inkább – a valószínűsíthetően általuk biztonságosnak ítélt járdát használják közlekedésre.

2009. július 31-én 09.00 óra körüli időben például egy 65 éves férfi a kerékpárján fennülve közlekedett a Péterfia utcán a Kálvin tér felől a Bem tér irányába a járdán, majd miután nem biztosított elsőbbséget a kereszteződésnél, összeütközött a bevásárlóközpont parkolójából felhajtó személygépkocsival.

Fenti eset is jól mutatja, hogy különösen veszélyes az a szituáció, amikor a kerékpáros a járdáról a gyalogos-átkelőhelyen keresztül – legtöbbször megállás nélkül – halad át az úttest túloldalára. Ezen magatartás egyrészről rendkívül balesetveszélyes, tekintettel arra, hogy az autós nem minden esetben számíthat a gyalogosokhoz képest nagyobb sebességgel közlekedő kerékpárosra, így a baleset elkerülésére kisebb a lehetősége. Másrészről szabálysértést is megvalósít, hiszen KRESZ előírásai értelmében „útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének, az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni.”

Helyes magatartás ezen szituációban a kerékpárosok részéről, ha kétkerekűikről leszállva, azt tolva jutnak át a gyalogos-átkelőhelyen az úttest túloldalára.

Az elsőbbség szabályait megszegő kerékpáros 3-20.000 Ft-ig terjedő helyszíni bírsággal sújtható, illetve, amennyiben a rendőr feljelentést tesz szabálysértési eljárás során akár 50.000 Ft-ig is terjedő pénzbírságra számíthat.

A kerékpárosokra a KRESZ rendelkezései értelmében az alábbi szabályok vonatkoznak:

54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.

(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

(3) Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.

(4) Kerékpárral

a) a kerékpársávról - kivéve, ha jelzőtábla erre utasítást ad, továbbá ha a kerékpársávot a balra bekanyarodás céljából az úttest felező vonalának közelében helyezték el - vagy,

b) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá

c) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

(5) Kerékpár pótülésén a 18. életévét betöltött vezető egy, tíz éven aluli gyermeket szállíthat. Egyébként kerékpáron személyt szállítani nem szabad.

(6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

(7) Tilos

a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;

b) elengedett kormánnyal kerékpározni;

c) kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpárutánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni;

d) kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;

e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani;

f) kerékpárral állatot vezetni.

 

A fővárosi REndőrség is írt egykét instrukciót:

Közlekedési jótanácsok – a biztonságos kerékpározásról
2006.01.02. hétfő 13:00
 

Hazánkban a kerékpározás nagy népszerűségnek örvend! Tavasszal újra előkerülnek a garázsból a kerékpárok, és a téli hideg után jól esik túrázni a kellemes friss levegőn. Mielőtt útnak indulnának, azonban ne feledjék, szükséges egy kis előkészület. Íme néhány tanács azoknak, akik kerékpárral, csoportosan vagy egyedül hosszabb utat terveznek.
Ellenőrizzük a kerékpár kormányát, a világítóberendezéseket, a féket (külön az első-hátsó féket). Állítsuk be az ülést, figyeljünk arra, hogy ne legyen túl magas, mert pl. ha a hirtelen fékezés után nem ér le a lábunk, könnyen felborulhatunk. Lopás ellen használjunk spirálbilincset. Túrázáshoz vigyünk magunkkal pumpát, tartalékizzókat, illetve egy esetleges defekt javításához szerszámot. Még a tökéletesen szervezett kirándulást is elronthatja, ha elromlik a kerékpár!
A közlekedés minden résztvevőjére, így a kerékpárosokra is vonatkozik a „látni és látszani” biztonsági alapelv. Az esti szürkületben és éjszaka nagyon fontos hogy kerékpárunk megfelelően legyen kivilágítva. Az első és hátsó lámpa mellett helyezzünk az ülés alá fényvisszaverő- szélességjelző felszerelést és tegyünk a küllők közé fényvisszaverő lapot. Az autósok a nem megfelelően megvilágított kerékpárosokat nehezebben, később veszik észre, s ennek könnyen lehet baleset az eredménye.
Testi épségünk megóvása érdekében viseljünk sisakot, és térdvédőt. Sisak nélkül a bukások és egyéb balesetek súlyos fejsérüléseket okozhatnak. Ügyeljünk a megfelelő öltözékre! Ajánlatos a hosszú szárú cipő, hosszú nem bő szárú nadrág. A kabáton legyen fényvisszaverő csík vagy viseljünk, feltűnő színeket. Ha esős időben kell útnak indulnunk, használjunk inkább sapkát, mint a kabátunk kapucniját. Az utóbbi ugyanis akadályozhat a látásban és kevésbé észleljük az oldalról érkező járműveket.
A kerékpáros balesetek leggyakoribb oka az úttestre történő figyelmetlen kihajtás, valamint ezzel összefüggésben az elsőbbségadás elmulasztása. Sok baleset adódik továbbá a figyelmetlen irányváltoztatásból, valamint a haladási és kanyarodási szabályok megsértéséből is.
A kerékpározás gyakorlati ismerete mellett, a közlekedési szabályok is fontosak. A január 1-jén életbe lépett KRESZ változások alapján bővültek a kerékpárosokra vonatkozó szabályok. A Jobbra bekanyarodni tilos, a Balra bekanyarodni tilos, a Mindkét irányból behajtani tilos, és a Behajtani tilos jelzőtáblák alatti kiegészítő táblán kerékpárt ábrázoló ábra van, a tilalom nem vonatkozik a kerékpárosokra.
A Kerékpáros közvetett kapcsolat tábla esetében, ha a kerékpáros az útkereszteződésnél balra kíván továbbhaladni, akkor leszállva a kerékpárról, a keresztező menetirány szerinti jobb oldalán közlekedő járművekhez kell besorolnia és az útkereszteződésben áthaladnia. A Kerékpárosok által is használható autóbusz-forgalmi sáv jelzőtábla azt jelenti, hogy az autóbusz-forgalmi sávon kerékpáros is közlekedhet, ha az út szélessége alkalmas arra, hogy egymás mellett biztonságosan elhaladjanak.
Szintén az új Előretolt kerékpáros felálló hely balra bekanyarodó kerékpárosok számára nevű útburkolati jel. Ez azt jelenti, hogy a fényjelző készülékkel ellátott útkereszteződésben, az oda kerékpársávon érkező és balra bekanyarodni szándékozó kerékpárosoknak a piros jelzés alatt szabad a többi jármű elé besorolva felkészülni a továbbhaladáshoz.
Higgyék el, könnyebb a balesetet elkerülni, mint a váratlan veszélyhelyzeteket megfelelően kivédeni. Fogadják meg ezeket az ajánlásokat annak érdekében, hogy kirándulásuk gondtalan legyen.

Forrás:

http://domotorgyimesi.net/blog/2010/09/10/kerekparral-szegeden-vagy-ugy-altalaban-magyarorszagon/

http://www.police.hu/megelozes/balesetmegelozes/ketkerek060102/kerek0601021.html?query=ker%C3%A9kp%C3%A1r