Autóstoppal Erdélybe-az igazi élménytúra

Az Erdélyes kirándulás megvalósíthatónak tűnik, és ennek az oldalnak hála, akár bevállalható lehet egy stoppos változat is. Íme az oldal: Stopposfelvevő oldal. Konkrétan első nap érdemes Kolozsvárig menni, utána akár Torda, akár vásárhely/Szováta is lehet úticél. A Budapest- Kolozsvár nyáron elég népszerű táv lehet.

Én személy szerint a Cegléd-Kolozsvárt ajánlom, mint egy napi táv. Utána jöhet a Kolozsvár-Torda, Torda-Marosvásárhely, és végül a Vásárhely-Balánbánya táv.

A baj az, hogy meg lehet állani Váradon, Kőrösfőn, Kolozsvárott, Tordán, Torockón, Enyeden, Vásárhelyen, Parajdon, Szovátán,Gyergyószentmiklóson, mindenhol akad látnivaló. Úgyhogy szerintem pár fő megállót kell kiszemelni, és ha közben úgy alakul, akkor meg lehet állani az említett helyeken. Torockón kifejezetten érdemes sátorozni, mert színmagyar az egész terület.

Pólót kell csináltatni, ha csapatban stoppolunk. Szerezni kell romániai kártyákat, erdélyi ismerősök számát, esetleg részvételét, idegenvezetését. Úgyhogy ha biztosan eltökéltük magunkat, akkor írok székely ismerőseimnek, hogy ki érne ránk =)

Az igazi élménytúra

Azt szeretném, hogyha a barátaimnak is tetszene a dolog. Így hát megszervezem a stoppos változatot, és a repülős-buszos részét is a dolognak. Ki-ki a szája íze szerint. Szálláshelyeket is előre keresek a közelben, amik szóba jöhetnek. Látványosságokat, és hagyunk időt a pihenésre. Fő célkitűzések kellenek, hogy legyenek. Ezt meg kell beszélni, hogy a felsorolt dolgok közül mi érdekli a társaságot. Lesznek fő pontok, amiket mindenképpen felkeresünk, és lesznek olyan helyszínek a listában, amiket csak a pihenés után, plussz szabadidőnkben tekintünk meg. Az Adriai túrát talonba tesszük. Idén volt már vizes hely. Most a hegyes résznek kell következnie. Utána jöhet a vízitúra, és Adria. Fő célpontnak az Egyes-kőt, és egy városnézést gondolok megejteni.

Nagyobb térképre váltás

A Hagymás-hegység jellegzetességét elsősorban mészkőszirtjei és a vadregényes sziklaszorosok - köztük a méltán híres Békás-szoros - valamint közelében, természetes elgátolással keletkezett legendás Gyilkos-tó adja. Nem véletlen, hogy a Hagymás-hegység védett terület és nemzeti parkká nyilvánították.

HagymásPár kulturális csemegét is beépítettünk a programba, mint például a gyergyószentmiklósi örmény rítusú görögkeleti, barokk műemléktemplomot vagy a gyergyószárhegyi kastélyt. Kiáztathatjuk megfáradt tagjainkat Maroshévízen a Bánffy-fürdőben és megismerhetjük a régi Moldvába vezető egykori utat, amelyet a Békási-szoroson átkígyózó mai út megépítése előtt használtak, ill. olyan érdekességeket, mint a félig megépített Magyarok-hídja, amelynek befejezését a II. Világháború akadályozta meg. Túráink mindegyike, a hegység központjában fekvő Gyilkos-tó üdülőtelepről indul.
HagymásSzállásunk is itt, a gyönyörű tó közelében épült panzióban lesz, így kiküszöbölhetővé válik a túraútvonalak megközelítéséhez szükséges felesleges idő és energiaveszteség. Az üdülőhelyre, Gyergyószentmiklós vasútállomásról bérelt mikrobusszal utazunk. Ugyancsak kisbuszt veszünk igénybe, egyes távolabbi túrák esetében. Ha valaki a helyi ételekre kíváncsi, lesz alkalma megkóstolni a Romániában igen kedvelt, jellegzetesen fűszerezett roston sült húskészítményt, a miccset, vagy a csorbának nevezett savanyúleveseket, illetve a kukoricadarából készülő puliszkát.

Túra nehézsége
Közepesen nehéz túra, ezért átlagos erőnléttel teljesíthető. Ha nem sportolsz rendszeresen, akkor érdemes a túra előtt kicsit edzeni (pl. futni).
Az éghajlat jellegzetes hegyvidéki: a hőmérséklet alacsonyabb mint a városban, és gyakran előfordul köd vagy eső.

Részletes program

Hagymás1. nap: Indulás délután Budapestről, a Corona nemzetközi gyorsvonattal.

2. nap: Reggel megérkezésGyergyószentmiklósra, innen mikrobusszal a Pongrác-tetőn át Gyilkos-tó üdülőtelepre. Berendezkedés a szálláson, pihenés, délután séta a tó partján. Bemelegítőként a következő napi túrákra, felkapaszkodunk a Kis-Cohárdsziklacsúcsára (1344 m, oda-vissza 6 km, 3 óra, 360 m szintk.), ahonnan gyönyörű kilátás kínálkozik a tóra, az üdülőhelyre, a Hagymás-hegység csúcsaira, sőt a távolban még a Csalhó magas platója is látható lesz. HagymásEste közös vacsora helyi specialitásokból, amelynek keretében megismerkedhetünk egymással.

3. nap: Túra a Gyilkos-kőre (1378 m) és a Kerek-kőre (1366 m).
A Gyilkos-tó partjáról (980 m) kikapaszkodunk a Gyilkos-tisztásra (1220 m), innen sziklák között mászunk ki aGyilkos-havas kilátójához (1378 m). Jó rálátás nyílik a tóra, a beléömlő Cohárd-patakra és azokra a sziklás, vagy erdő borította csúcsokra, amelyek a Hagymás-hegység északi részét alkotják (Kis-havas, Likas, Vit-havas, Nagy- és Kis-Cohárd, Kupás-havas, Bardócs-csúcs, Lapos-havas stb.).HagymásVisszaereszkedünk a sziklák alatti tisztásra, majd ismét fölkapaszkodunk egy nyeregbe, a Válus-pusztához, aGyilkos-nyakba (1275 m), amely a Kerek-kő tömbjét határolja északról. Ez utóbbira is kimászunk (1366 m, 95 m szint), majd a Veresgyík-nyeregből (1242 m) a Kerekút-patakon beereszkedünk a Kis-Békás felső szorosához. Innen köves úton 7,5 km-t gyalogolunk vissza az üdülőtelepre. Távolság 15 km, szintkülönbség 500 m, menetidő pihenőkkel kb. 8 óra.

4. nap: Túra az Egyes-kőhöz és a Nagy-Hagymás-csúcsra (1792m).
HagymásMikrobusszal közelítjük megBalánbányát (865 m), ahonnan aKovács-patakon felkapaszkodunk az Egyes-kőhöz. A menedékháztól kis sziklamászást követően jutunk a toronyszerű Egyes-kő tetejére (1587 m), ahol pihenőt tartunk.
Gerinctúra a Nagy-Hagymás-csúcsra(1792m). Eközben páratlan látványban lesz részünk, hiszen a Hagymás-hegység csipkézett főgerincén haladunk, körülöttünk többszáz méteres sziklás letörésekkel. Más szögből is látjuk majd a környezetéből impozánsan kiemelkedő Egyes-kő sziklacsoportot, jó rálátással az Öcsém-tetőre és az alóla induló kőfolyásokra (Ördög-malom). Innen vissza Balánbányára a Szép-patak völgyén jutunk. Itt már vár ránk a mikrobusz, amivel visszamegyünk a szállásunkra. Táv 16 km, szintkülönbség 950 m, menetidő pihenőkkel kb. 7 óra.

5. nap: Pihenőnap.
HagymásEzen a napon mikrobusszal körbejárjuk a környéket és megtekintjük kulturális nevezetességeit. Gyergyószentmiklósonaz örmény rítusú görögkeleti, barokk műemléktemplomot és a város főterét nézzük meg, majd továbbutazunkGyergyószárhegyre ahol a Lázár-család reneszánsz kastélyát látogatjuk meg. Szárhegy arról is nevezetes, hogy itt töltötte gyermekkorának egy részét Bethlen Gábor, erdélyi fejedelem. Ezután a kéttornyos templomáról ismertGyergyóditrót érintve a Görgényi-havasok és a Kelemen-havasok találkozásánál, a Felső-Maros-áttörésnél fekvő Maroshévízre utazunk a Bánffy-fürdőhöz. Itt strandolhatunk a 26,5 fokos ásványvízben és megnézhetjük a mésztufa vízesést.

6. nap: HagymásTúra a Kis-Békás-szorosba és aMária-kőre (1125 m).
Innen egyenesen a Pokol-torokra, a Békás-szoros legszűkebb részére és az Oltár-kőre nyílik kevéssé ismert és egyedi kilátás. Az országutat 5 km-en követve végigmegyünk a Békás-szoroson, majd aMagyarok hídjánál a Kis-Békás szurdokvölgyén, többször átgázolva a vízen, sziklafalak között, vízesések, eróziós üstök között kapaszkodunk ki a Szurdok-pusztára. HagymásAz egykori Szurdok útján visszakanyarodunk a Mészégetők pusztájára, majd a Cifra-nyeregbe, ahonnan jelzetlen úton, sziklafolyosón mászunk ki a Mária-kő tetejére. A nyugati kilátótól az Oltár-kőre, Lapos-szurdokra és a Kis-Cohárd felé nyílik kilátás, az északkelti kilátóról pedig a Pokol-torokra és a velünk farkasszemet néző 350 méter magasságú Őr-toronyra. Alattunk az autóbuszok gyufás-skatulyányi méretűeknek tűnnek. A Cifra-nyeregtől a Csíki-bükk hegytömbje mögött a Szent Kristóf-kápolnánál térünk vissza a főútra. Táv 15 km, szintkülönbség 400 m, menetidő pihenőkkel kb. 9 óra.

7. nap: Túra az Oltár-kő alatt, a Lapos-szoroson át a Kupás-kő felé.
HagymásAz országutat 3 km-en követve a Békás-szoroson megyünk végig, majd a felettünk emelkedő hatalmas sziklatorony, az Oltár-kő (1147 m) alól indulva, hódítjuk meg a környék egyik leglátványosabb részét. Az apró vízesésekkel tűzdelt Lapos-patakkanyonszerű völgyén kapaszkodunk fel a Bardócz-kő és Kupás-kő sziklaszirtjei alatt az erdő szélén a Kupás-nyakba. Innen a Kupás-nyergen ereszkedünk be és a Kupás-patak szorosán át térünk vissza a Békás-szorosba és vissza a Gyilkos-tóhoz. Este búcsúvacsora. Táv 7 km, szintk. 450 m, menetidő kb. 4-5 óra.

8. nap: Délelőtt csónakázás a Gyilkos-tavon. Itt az utolsó alkalom, hogy miccset vagy kürtös-kalácsot együnk. Délután mikrobusz visz minket Gyergyószentmiklósra, ahonnan este utazunk haza a Corona nemzetközi gyorsvonattal.

9. nap: Reggel érkezünk meg Budapestre a vonattal.

Utazási feltételek

A túrákra feltétlenül szükséges:
- Kényelmes túrabakancs
- Váltócipő
- Strapabíró túraruha és réteges meleg öltözet
- Esőköpeny, kabát
- Kisebb hátizsák az egy napos túrákra
- Fürdőruha.

Jó ha van:
- Túrabot (részben tehermentesíti a térded)

Tudnivalók a túráról

Szállás: Szállásunk panzióban lesz, a Gyilkos-tótól 10-15 perc távolságra.

Étkezés: Önellátó. Gyergyószentmiklóson és Gyilkostó üdülőtelepen folyamatosan van lehetőség élelmiszert vásárolni, vagy olcsóbb-drágább étteremben étkezni. Otthonról laktató és nem romlandó élelmiszert érdemes hozni: sajt, szalámi, kolbász, pástétomok, aszalt gyümölcs, csokoládé, szőlőcukor.