Útikalauz stopposok számára II. rész

forrás:http://stoppos.extra.hu/

Figyelem! Ez nem saját szerzemény, hanem netről leszedett hasznos olvasmány.

 

Tippek és trükkök

Az alábbiakban stoppolással kapcsolatos ötleteket, tanácsokat olvashatsz. Elsődleges forrásom John Gregory anyaga volt a www.artoftravel.com-on, melyeket – a fordításon/ferdítésen túl – saját tapasztalatokkal és mások hasznos tanácsaival egészítettem ki.

Néhány szempont tehát, amire figyelni kell:

„Halandóság” – sérülés- és balesetveszély
Azt hiszem, a legnagyobb kockázat stoppolás során a közúti balesetek veszélyében rejlik. Magyarul könnyen előfordul, hogy észre sem veszed, és elgázolnak. Állj hát mindig készen, figyelj minden egyes autóra, ne az úttesten ácsorogj, soha ne fordíts hátat a forgalomnak és tartsd észben, hogy néhány motoros állandóan, a motorosok többsége pedig időnként elképesztően figyelmetlen! Keress ki egy biztonságos pontot s közelben, ahová baj esetén könnyen be tudsz ugrani! Lélekben készülj is fel erre a műveletre!

Kiválasztás
A stoppolóhelyet válaszd ki figyelmesen! Általános hiba, hogy stopra vársz egy alacsony forgalmú vagy más irányba vivő út mellett, miközben egy magasabb rendű út csak néhány perc gyaloglásra van. Érdeklődj a szálláshelyeden vagy a helybeliektől (kocsma, kricsmi, „helyi nevezetesség” stb.) jól bevált stoppolóhely után! Legyen jó, részletes térképed! Ez alapján gyakran kiderülhet, hogy jobban jársz, ha helyi buszjárattal elhagyod a nagyvárost, s a város határában kezdesz stoppolásba.

(saját tapasztalat: Valóban érdemesebb nagyobb forgalmú úton próbálkozni, azonban ha rövid távra mégy, előnyösebb lehet egy lassabb, kis forgalmú, esetleg rosszabb minőségű út. A lassabban haladó autók könnyebben megállnak.)

(Romániában bejáratott stoppolóhelyek vannak minden település határában. Ezek jól felismerhetők a táblával vagy a nélkül ott álldigáló stopposokról.)


A lassabb jobb
Stoppolni az útkereszteződésekben, benzinkutaknál, országhatárokon, parkolók felhajtóinál érdemes, hiszen itt az autók lassabban haladnak. Ez néhány plusz másodpercet jelent a sofőrnek a gondolkodásra illetve a biztonságos megállásra. Nehéz és veszélyes is 80 km/h-nál gyorsabban haladó autót megállítani.

Gondolkodj a sofőr fejével!
Ha igazán jó vagy a szakmában, képes vagy a sofőr fejével gondolkodni. Ha így tudod nézni a dolgokat, belátod, hogy épp olyasmit kérsz tőle, amit ritkán csinál és ráadásul a körülötte levő többi autós nem fogja díjazni (különösen, ha megállásával akadályozza őket).

Semilyen fuvar nem ér meg egy balesetet! A régi jó, hagyományos stoppolóhelyeken mindig van egy padka vagy leállósáv, ahol az autó biztonságosan meg tud állni.

Jogi kérdések
Nagyobb főutakon, autópályán általában tilos (és veszélyes is!) gyalogosként tartózkodni (jogi szempontból a stoppos gyalogosnak számít :-) ). Jobban teszed, ha kisebb utakon, vagy ami még jobb, a pályafelhajtó elején (még az autópálya/autóút tábla előtt) állsz ki stoppolni.

(Visszatérve a kisebb utakra: régebben mindig erre esküdtem, de mióta megépült az M5 Szegedig, állítom, hogy sok esetben mégis a pálya a gyorsabb. Szeged-Budapest távon például két óra az átlagos menetidő, ami még a vonatnál is gyorsabb picivel – és ebbe beleszámoltam a várakozást is a megfelelő autóra!)

Szokásos menetrend
Ha egy autó megáll, mindig kérdezd meg, hova megy. Ez egy utolsó lehetőség arra, hogy udvariasan elutasítsd a fuvart, ha „büdös a sofőr szája”, vagy valami gyanúsat tapasztalsz, esetleg csak rossz előérzeted van.

Itt jegyezném meg kedvenc szabályomat (hála érte Kocur Lászlónak): Ha fiú és lány együtt stoppol, TELJESEN FÜGGETLENÜL attól, mennyire szimpatikusak az autóban ülők, milyen a bőrszínük, milyen az életkoruk és a nemi megoszlásuk valamint a vallási szokásaik, MINDIG a fiú száll be először és száll ki utoljára az autóból. (Talán nem kell magyaráznom...)

Gyanús, ám elkeseredett eset
Ha a sofőr (vagy a bent ülők) kicsit gyanúsnak tűnnek, de te már nagyon elkeseredtél a több órás várakozásban: Légy biztos benne, hogy az ajtók belülről is nyílnak, ülj az ajtó mellé, és soha ne ülj két férfi közé! (Vannak kivételek: Négy kalandvágyó, gyönyörű szőke svéd leányzó egy Volvóval talán megéri a kockázatot :-). )

Megérzés
Gyanús vagy rossz szándékú sofőr viselkedéséből sok mindenre lehet következtetni még a tényleges konfliktus kialakulása előtt. Bízz a megérzéseidben és szállj ki. Mond, hogy egész nap rosszul voltál, és hánynod kell. Vagy mondj akármit.

Nők
Sok ember, valamint néhány kultúra különösen, gyakran hátrányosan kezeli a nőket. Légy tisztában a kockázatokkal!

„Felállás”
A legjobb stoppos felállás fuvarsűrűség és biztonsági szempontból csökkenő sorrendben: egy nő egy férfival, két nő, egy férfi egyedül, két férfi. (Ez utóbbi sem lehetetlen, de hosszú, többnapos túrára már nem annyira javallott.)

Ide tartozik, hogy tapasztalataim szerint jelentősen javítja az esélyeket, ha legalább egy hangszer van nálad (persze nem a több hetes hátizsákos túrákról beszélek). Ezen jó, ha látszik, hogy hangszer (pl. gitár, hegedű), mert különben gáz. És hát a méret is szempont, bár zongorával még nem próbáltam. :-)

Utazz kevés cuccal
Ha mégis sok csomagod van, pakold be a legnagyobb mögé. Általában van hely a kocsiban, de némelyik sofőr nem díjazza, hogy át kell pakolnia a saját cuccait.

Udvariasság
Ne várakoztasd meg a sofőrt! Viszont mielőtt kinyitnád az ajtót, kérdezd meg, merre megy, és nézd meg őt alaposan! Gyakori, hogy a stoppos elutasítja a fuvart, mert az nem megy elég messzire, esetleg más okból. Ez nem ciki! Nem kötelező beszállni!

Biztonsági öv
Mindig csatold be a biztonsági övet! Ha azonnal bekötöd, mikor beszállsz, nem kell akkor vacakolni vele, mikor kiderül, hogy érdekes a sofőr vezetési stílusa (ez ciki is amúgy). Ha nem érzed megad biztonságban, kérd meg, hogy tegyen ki!

A két ok
Egy autós két okból áll meg általában: vagy segíteni akar neked ezzel, vagy egy érdekes beszélgetés reményében. Ha a második ok adott, ne okozz csalódást! :-)

A valóság
Bár a stoppolás általában vidám, kellemes dolog jó fej emberek társaságában, állj készen minden eshetőségre!

stoppos blog